پمپ پکیج شوفاژ دیواری

پمپ پکیج چیست؟

عنوان: نقش پمپ در پکیج شوفاژ دیواری: اطمینان از گرم شدن اب و ادامه چرخه به درستی

زمانی که اب گرم شده توسط پکیج به درون لوله ها و رادیاتور فرستاده میشود، آب دمای خود را به محیط داده و شروع به سرد شدن میکند. بنابراین این آب باید دوباره وارد مخزن دستگاه شده وگرم شود تا بتواند دمای محیط را در محدوده مناسب نگه دارد. در اصل، پمپ پکیج یا  همان پمپ سیرکولاتور قطعه‌ای است که مسئولیت این کار را بر عهده دارد و این چرخه را کامل میکند.

پمپ سیرکولاتور پکیج آب گرم را در رادیاتورها به جریان در می‌آورد و همچنین از کاهش فشار آب در مدار گرمایش رادیاتورها جلوگیری می‌کند.

در زمان کمبود فشار آب، پمپ پکیج با بالا بردن فشار باعث می‌شود که گردش آب به صورت یکنواخت صورت گرفته و فضا سرد نشود.

قابلیت تغییر دور موتور نسبت به فشار مورد نیاز سیستم، کاهش مصرف برق، عدم ایجاد آلودگی صوتی و … از مزایای پمپ پکیج هستند.

پمپ ها انواع مختلفی دارند که اغلب با برند های مطرحی در بازار عرضه میشوند. که در ادامه به بررسی انها می پردازیم.

بطور کلی پمپ پکیج دیواری به دو نوع، یعنی پمپ سیرکولاتور و پمپ گراندفوس، تقسیم می شود.

پمپ های سیرکولاتور پکیجی دارای دو نوع تک سرعته (1 دور موتور) و سه سرعته (3 دور موتور) هستند. پمپ پکیج سه سرعته رایج تر و بهتر است؛ زیرا قابلیت کار کردن در سه دور مختلف را دارد و در مصرف انرژی نیز می تواند صرفه جویی کند.

پمپ گراندفوس نیز یکی از انواع پمپ های استفاده شده در پکیج دیواری است. این پمپ به دلیل تحمل دمای بالا و کیفیت بی نظیر خود، برای جابجایی آب گرم پکیج بکار می رود. ساختار پمپ سیرکولاتور گراندفوس یکپارچه و بدون سیل مکانیکی است و بدنه و پروانه آن از موادی مانند چدن و کامپوزیت ساخته شده اند که مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی دارند.

قیمت پمپ پکیج:

همانطور که اشاره کردیم پمپ ها انواع متفاوتی دارند و با برند های مختلف به بازار عرضه میشوند که قیمت انها بسته به نوع و کیفیت بسیار متفاوت است. این رنج قیمتی از 1 میلیون تومان شروع شده و تا 3 میلیون و هشتصد نیز بالا میرود.

برند های مختلف پمپ شامل دوکا، وکو، ویلو و انواع مختلف گرانفوس، IRG، دوکا ویلویی و .. میباشند.

برای خرید پمپ پکیج، بررسی قیمت هر برند و خصوصیات پمپ میتوانید اینجا کلیک کنید.

تشخیص خرابی پمپ پکیج:

بیشتر مشکلات پمپ سیرکولاسیون پکیج، مربوط به کار نکردن و یا همچنین بیش از حد کار کردن آن است. یعنی اگر متوجه شده اید که پمپ شما همیشه روشن است، این می تواند نشانه وجود مشکل در پمپ باشد.

برای تشخیص مشکل، می توانید بررسی کنید که آیا پمپ در زمانی که نباید (یعنی هنگامی که نیاز به گرما یا آب گرم ندارید، همچنان کار می کند یا خیر؟) اگر پمپ در زمان های غیرفعال کار می کند، احتمالاً مشکلی در سیستم کنترل پمپ وجود دارد و نیاز به تعمیر یا تنظیم آن دارید.

این موارد می‌توانند به خطراتی نظیر سوختن برد الکترونیکی یا خسارت به پکیج منجر شوند، بنابراین بهتر است به سرعت این مشکل را بررسی و رفع کنید.

چگونه پمپ پکیج را تست کنیم؟ از نشانه های خرابی پمپ پکیج میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افت فشار سیستم
  • تولید صدای بالای پمپ پکیج
  • روشن نشدن پمپ پکیج
  • پایین آمدن دمای پکیج و به شکل مداوم کار نکردن پمپ
  • گردش نداشتن آب در پکیج با وجود کار کردن پمپ
  • دمای بیش از حد بالای آب مصرفی و پمپاژ نشدن آب داخل دستگاه

درصورت مشاهده هریک از موارد بالا باید جهت بررسی، تعمیر و یا تعویض پمپ اقدام نمایید و اگر در این زمینه تجربه ای ندارید بهتر است با یک تکنسین مجرب تماس بگیرید.

در ادامه به شما توضیح میدهیم که تعمیر و تعویض پمپ را به چه صورت انجام دهید. با ما همراه باشید!

از اهمیت مراقبت و سرویس های دوره ای پمپ پکیج نباید غافل شد، زیرا این اقدامات می‌توانند عمر و کارایی پمپ را افزایش دهد و از هزینه‌های بالای تعویض و تعمیر پمپ جلوگیری کنند. عوامل زیادی عمر پمپ ها را تحت تاثیر قرار می دهند. مانند:

  • لوله کشی نامناسب و غیر اصولی رادیاتور
  • عدم رعایت توان گرمایشی دستگاه با توجه به متراژ
  • کثیف بودن آب رادیاتور ها (رادیاتور ها معمولا فولادی هستند و به مرور زمان از داخل پوسیده می شوند و آب داخل رادیاتور این پوسیدگی ها را دائما با خود حمل می کند. وجود این پوسیدگی ها و برخورد آن ها با پره های پمپ و یاتاقان روتور پمپ باعث فرسودگی به سرعت روتور پمپ می شود. روتور پمپ های پکیج داخل آب شناور است و به وسیله آب رادیاتور روانکاری می شود.)
  • وجود املاح و رسوبات در مدار
  • عدم وجود آب و خشک کار کردن پمپ آب پکیج
  • گرفتگی یا مسدود شدن مسیر ورودی یا خروجی پمپ آب پکیج سیرکولاتور
  • نصب غلط و نادرست پمپ آب پکیج
  • رسوب و جرم گرفتگی و در نتیجه گیرپاژ کردن پمپ آب پکیج
  • داغ شدن پمپ پکیج

با رعایت اصولی موارد ذکر شده میتوان جلوی کمتر شدن عمر پمپ را گرفت تا منجر به خرابی و هزینه های تعمیر هنگفت نشود.

تعمیر پمپ سیرکولاتور پکیج

یکی از سوال های رایج این است که چرا پمپ پکیج یکسره کار میکند ؟

از اصلی ترین دلایل خرابی پمپ پکیج ایران رادیاتور و یکسره روشن ماندن پکیج می‌توان به خرابی برد، گیر کردن شیر موقعیت میانی پکیج و وضعیت نامناسب قرار‌گیری پمپ اشاره کرد.

مشکل افت فشار سیستم زمانی اتفاق می افتد  که آب کافی به پمپ پکیج نرسد یا آب به طور کامل قطع باشد در این صورت پمپ نمی تواند کار خورد را به خوبی انجام دهد . پس اولین اقدام برای حل این مشکل بررسی فشار اب است.

صدای غیر عادی از پمپ پکیج می تواند به علت مشکل قفل هوا باشد یا یکی دیگر از علائم خرابی روتور پمپ پکیج محسوب می شود.

روشن نشدن پمپ پکیج اصلی ترین نشانه خرابی پمپ است.دلایلی مانند خرابی برد و عدم قرارگیری اصولی و استاندارد دوکش و تنظیم نبودن فشار گاز پکیج می توانند علت خرابی روتور پمپ و روشن نشدن پمپ پکیج شوند. برای رفع این مشکل فشار گاز پکیج را به صورت دقیق تنظیم کنید، دودکش و نحوه قرارگیری صحیح ان را بررسی کنید.

نامناسب بودن دمای آب ورودی به پکیج میتواند از دیگر دلایل خرابی پمپ پکیج باشد و به این دلیل رخ میدهد که در فصل زمستان آبی که به پکیج می رسد داخل پمپ و بعد از برخورد با آب گرم داخل منبع دچار واکنش انبساط و انقباض شود و در نهایت منجر به خرابی پمپ می شود. برای حل این مشکل کافی است هواگیری پمپ را انجام دهید. برای هواگیری پمپ پکیج، پیچ هواگیری را نیم دور بچرخانید و باز کنید.

پایین امدن دمای دستگاه و کار نکردن مداوم پکیج و پمپ به دلیل عدم استفاده از فیلتر مناسب جرم و ورود الودگی داخل دستگاه به پمپ میباشد و پمپ پکیج دچار رسوب گیری و ایراد شده است. برای حل این مشکل جرم‌ ها و آلودگی‌ های موجود در پمپ را باید به صورت دوره ‌ای تمیز کنید و به سرویس دوره ای پکیج تان توجه کنید.

اگر آب مصرفی بیش از حد داغ بود، به دلیل گیر کردن میله درون پمپ است. (برای فهمیدن این مشکل کافی است به بدنه پمپ و کناره های آن دست بزنید اگر احساس داغی کردید آب به خوبی داخل دستگاه پمپاژ نمی شود.) برای رفع مشکل ابتدا ضربه آرام به پمپ بزنید تا در صورت گرفتگی شافت پمپ، آزاد بشود. در صورت مشاهده مکرر این وضعیت، بایستی پمپ را تعمیر یا تعویض کنید.

باز نبودن مسیر برگشت پمپ پکیج باعث میشود دمای دستگاه بالا رود و به دستگاه و پمپ آن فشار وارد کند و علت گرفتگی در مبدل دستگاه و خود پکیج  شود. مسدود شدن مسیر برگشت با نرسیدن آب به پمپ به وجود می آید. راهکار این مشکل باز کردن راه برگشت پمپ پکیج با تعویض فیلتر و صافی برگشت پکیج است.

از دلایل نشتی پمپ میتوان به نصب نادرست پمپ، از بین رفتن کاسه نمد پمپ و نشتی قطعات داخلی پمپ اشره کرد. برای رفع این ایراد کافی است کاسه نمد پمپ پکیج را تعویض کنید، هر گونه پوسیدگی و نشتی را برطرف کنید و از نصب صحیح پمپ اطمینان حاصل فرمایید.

یکی از علل از کار افتادن پمپ، جمع شدن ذرات درشت و گرد و خاک داخل پمپ است که به دلیل کثیف بودن فیلتر یا صافی برگشت رخ میدهد. برای رفع این مشکل سیستم را شست و شو دهید و تمیز کردن و تعویض فیلتر و صافی برگشت را سالی 2 بار انجام دهید.

گریپاژ کردن پمپ پکیج زمانی رخ میدهد که به علت رسوب گرفتن پمپ، ضعیف شدن استاتور پمپ و خاموش بودن دستگاه به مدت طولانی  تجمع زنگاب در پمپ رخ دهد. پس اگر قرار است مدت طولانی از پکیج ایران رادیاتور خود استفاده نکنید، بهتر است دستگاه را از برق بکشید.اقدام دیگر برای رفع گریپاژ پمپ پکیج درآوردن روتور از استاتور و خشک کردن آن و جای گذاری مجدد آن می باشد. هم چنین می توانید زنگاب را تمیز کنید و اگر مشکل برطرف نشد، بایستی پمپ تعویض شود.

و در آخر کار نکردن صحیح پمپ با وجود روشن بودن پکیج که علت خراب شدن فیوز برق پمپ یا ایراد در سیم پیچی پمپ پکیج به وجود می آید. همچنین در مواردی ممکن است در برخی از قطعات دستگاه اتصالی وجود داشته باشد و باعث سوختن فیوز و در نهایت خود پمپ شود. بعد از چک کردن نبود نشتی، قطعات پمپ فیوز را بررسی و درصورت وجود احتمال قطعات سوخته را تعویض کنید.

تعمیر پمپ پکیج ایران رادیاتور + قیمت پمپ پکیج

در صورتی که آسیب وارده به پمپ پکیج با راهکار های ذکر شده حل نشدن احتمالا پمپ سوخته و نیاز به تعویض دارد. البته قبل از تعویض پمپ توجه بفرمایید که ممکن است ایراد از روتور پمپ باشد که در این صورت باید روتور را بررسی و علت خرابی را ریشه یابی کنید. بنابراین بهتر است ابتدا به مقاله روتور پمپ پکیج چیست نگاهی بیاندازید.

تعویض پمپ سیرکولاتور پکیج:

اگر با تعمیر پمپ و بررسی روتور پمپ، مشکل ایجاد شده حل نشد احتمالا باید جهت تعویض پمپ پکیج اقدام نمایید.

نصب صحیح پمپ پکیج در هنگام تعویض از آن جهت دارای اهمیت است که در کارکرد بدون نقص و با بازدهی بالا و البته کم کردن هزینه های خرابی احتمالی نیز تاثیرگذار است.

محل قرار گیری پمپ : معمولا در سیکل های مربوط به سرمایش و گرمایش از دو مسیر لوله کشی استفاده می شود، یک مسیر رفت و یک مسیر برگشت.

پمپ های سیرکولاتور می تواند در هر دو این مسیرها نصب شود اما آنچه که اصولی تر است و به عملکرد صحیح تر سیستم سرمایشی و گرمایشی کمک می کند آن است که پمپ سیرکولاتور در مسیر برگشت آب نصب شود.

در سیکل های گرمایشی، محل نصب پمپ سیرکولاتور قبل از دستگاه های مولد گرما و دیگ آب گرم قرار می گیرد و در سیکل های سرمایشی، محل نصب پمپ سیرکولاتور قبل از مولدهای سرما و چیلر صورت می گیرد.

برای شروع نصب پمپ مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا جهت حفظ ایمن و چلوگیری از آب گرفتگی حتما جریان آب و جریان برق را به صورت کامل از فیوز در واحد مربوطه قطع کنید.

سپس جهت جریان آب در لوله و همچنین جهت نصب پمپ سیرکولاتور را بررسی کنید و از قرارگیری این دو در یک جهت اطمینان حاصل کنید.

در زمان نصب به موارد زیر دقت بفرمایید:

  • جایگیری و نصب پمپ باید به گونه ای باشد که فضای مناسب برای تعمیر و تعویض احتمالی وجود داشته باشد.
  • پیش بینی و قرار دادن جای مناسب برای نصب شیرفلکه در قبل و بعد از پمپ سیرکولاتور را در نظر بگیرید.
  • قبل از ورودی پمپ حتما از صافی جهت جلوگیری از ورود رسوبات و ذرات ریز استفاده شود.
  • پیش بینی و قراردادن یک مسیر بای پس به همراه شیر فلکه، موازی با جریان اصلی سر راه پمپ

بعد از مراحل فوق باید پمپ سیرکولاتور پکیجی دقیقا در راستای مسیر لوله های قبل و بعد پمپ قرار گیرد و در صورت وجود انحراف آنها را هم راستا کرده تا از سر و صدا و آسیب های احتمالی نامیزانی جلوگیری کرد.

بعد از اتصال تمام اجزا و موارد فوق و نصب صحیح پمپ سیرکولاتور در سیکل، در مرحله آخر هواگیری پمپ لازم و ضروری است.

نتیجه گیری:

اهمیت کارکرد درست پمپ در اینجاست که با کامل کردن چرخه گرم شدن آب، از سرد شدن محیط خانه جلوگیری میکند. به این صورت که پمپ پکیج، آبی که درون لوله ها و رادیاتور جاری شده و گرمای خود را به محیط داده و سرد شده را به مخزن برمیگرداند، دوباره گرم کرده و مجدد به درون رادیاتور میفرستد تا محیط خانه دائماگرم بماند.

به همین دلیل برای افزایش طول عمر پمپ از سرویس های دوره ای پکیج خود غافل نشوید و نکات اصولی که در بالا بررسی کردیم را به درستی رعایت نمایید تا از خرابی و هزینه بالای تعویض پمپ جلوگیری کنید.

همچنین در صورت نیاز به خرید پمپ پکیج ایران رادیاتور و سایر پکیج ها، بررسی مشخصات و قیمت میتوانید اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *