شیرگاز پکیج چیست؟

شیر گاز پکیج چیست؟ تست خرابی شیر گاز و تنظیم شعله کوتاه و بلند شیرگاز

عملکرد شیر گاز در پکیج شوفاژ دیواری: تنظیم میزان گاز ورودی

پکیج از برق و گاز به طور همزمان برای روشن شدن و تامین آب گرم مصرفی و گرمایش استفاده می کند. ورود گاز به پکیج از طریق شیر گاز دستگاه اتفاق می افتد که به آن شیر برقی گاز نیز میگویند. بنابراین اگر این شیر خراب شود، پکیج قادر به روشن شدن نخواهد بود و یا حتی ممکن است به یکباره خاموش شود. با ما همراه باشید تا در این مقاله عملکرد شیر گاز را بررسی و با نحوه تست خرابی، تنظیم شعله و تعمیر شیرگاز آشنا شویم.

شیر گاز پکیج:

این شیر در پکیج جهت قطع و وصل کردن گاز (سوخت) مورد نیاز پکیج میباشد. زمانیکه دستگاه روشن میشود، برد برق مورد نیاز را به سر بوبین‌های شیرگازی فرستاده و شیر باز میشود. در واقع وظیفه شیرگاز این است جریان گاز را به پکیج برساند و جنس آن معمولا از آلومینیوم است.

شیرگاز پکیج از قسمت های مختلفی تشکیل شده که یکی از این قسمت ها بوبین نام دارد.

  • بوبین با برق 220 ولت شهری عمل می‌کند و باز و بسته می‌شود. معمولا این برق توسط یک کابل فیش دار چند سانتی به بدنه شیر وصل و هدایت میشود و بیشتر خرابی این شیر در بوبین ها اتفاق میوفتد.

شیر گاز در زیر محفظه احتراق پکیج قرار گرفته.

در اغلب پکیج های دیوای و از جمله در پکیج ایران رادیاتور معمولا از شیر گاز سیت 845 استفاده می شود.

علائم خرابی شیر گاز پکیج:

به یاد داشته باشید تست سالم بودن شیر گاز پکیج و تنظیم آن شدیداً تخصصی است و هرگز نباید توسط افراد نابلد انجام شود، چون این قطعه در ارتباط با گاز دستگاه است و چه بسا در زمان تنظیم، گاز در مسیر جمع شده و با یک سهل انگاری پکیج منفجر شود. در نیجه اگر در زمینه تعمیر پکیج تجربه لازم را ندارید با یک تعمیر کار حرفه ای تماس گرفته و کا را به متخصص آن بسپارید.

رایج ترین علامت خرابی شیرگاز خطای عدم تشکیل شعله هست. اما عدم تشکیل شعله همیشه به علت خرابی شیرگاز نمیباشد در نتیجه باید شیرگاز را تست کنید تا از خرابی آن اطمینان حاصل کنید.

برای تست خرابی شیرگاز ابتدا قاب دستگاه را باز کنید و شیلنگ ورود گاز اصلی به پکیج را از شیر اصلی گاز جدا کنید (در این قسمت از باز بودن شیرهای گاز منزل اطمینان حاصل کنید).

سپس ستگاه را مجددا راه اندازی کنید و روی حالت زمستانه قرار دهید.

تا زمان عمل کردن جرقه زن پکیج صبر کرده و پس از اینکه جرقه زن مشغول به کار شد بلافاصله در شیلنگ گاز فوت کنید، اگر مسیر باز بود، به این معنی است که بوبین شیر گاز پکیج سالم است و در غیر اینصورت یا برد پکیج برق را به شیرگاز نمیفرستد و باید تعمیر گردد، یا شیر برقی گاز سوخته است.

دقت بفرمایید اگر شیر گاز پکیج خراب باشد، نه تنها شعله تشکیل نمی شود، بلکه هیچ بوی گازی در محفظه احتراق پکیج به مشام نمی رسد. حتی می توانید قاب دستگاه را باز کرده و یه محض عمل کردن جرقه زن با فندک از عدم وجود گاز در قسمت برنر مطمئن شوید.

تعمیر شیر گاز پکیج در هر مدل و مارکی اصلاً توصیه نمی شود و تنها کاری که می توان با خرابی شیر گاز پکیج انجام داد این است که آن را تعویض کنیم. البته بهتر است قبل از تعویض کامل شیر گاز، بوبین را نیز بررسی کنید.

شیر گاز پکیج + تست خرابی و قیمت شیر گاز + خرید اینترنتی شیرگاز

نحوه تست بوبین شیر گاز:

فیش جرقه زن را از روی برد الکترونیک پکیج جدا کرده تا در صورت سالم بودن بوبین، جمع شدن گاز باعث جرقه زدن و انفجار پکیج نشود.

سپس مهره بالایی شیر کنترل گاز پکیج را که توسط یک لوله مسی به برنر وصل شده باز می کنیم. اگر مسیر گاز باز شد، یعنی بوبین سالم بوده و در غیر این صورت بوبین سوخته است.

البته در یک روش کم خطر هم می توانید از سلامت بوبین شیر گاز پکیج مطمئن شوید، به این ترتیب که پیچ موجود بر روی بوبین را باز کرده و پس از خارج کردن بوبین، دستگاه را ریست می کنیم.

وقتی پکیج شروع به جرقه زدن نمود، پیچ گوشتی را داخل شفت بوبین قرار می دهیم؛ اگر بوبین سالم باشد، یک حالت مغناطیسی ایجاد شده و بوبین پیچ گوشتی را مثل آهن ربا جذب می کند. در غیر این صورت بوبین سوخته است.

در نتیجه اگر فقط بوبین شیر گاز آسیب دیده میتوان با هزینه کمتر تنها بوبین شیرگاز را تعویض نموده تا هزینه نهایی تعمیرات کمتر شود.

در این قسمت میتوانید قیمت بوبین شیرگاز پکیج را بررسی و درصورت نیاز خریداری کنید.

تنظیم کردن شیر گاز:

در بالا اشاره کردیم که شیرگاز از قطعات مختلفی تشکیل شده است که یکی دیگر از این قطعات مدولاتور یا مدولار شیرگاز نام دارد که با برق 24 ولت فعالیت می‌کند و جریان الکتریکی مشعل پکیج را با ماژوله کزدن تغییر می‌دهد (کم و زیاد  یا به اصطلاح کوتاه و بلند کردن شعله پکیج).

تنظیم نبودن شعله بلند و کوتاه شیرگاز پکیج باعث اختلال در عملکرد صحیح دستگاه شده و در نهایت باعث سرد وگرم شدن آب میگردد. تنظیم شعله بلند و کوتاه پکیج از طریق بوبین ماژوله شیر گاز پکیج انجام می شود. با ما همراه باشید تا نحوه تنظیم شعله کوتاه و بلند را توضیح دهیم.

پیش از اینکه شعله بلند و کوتاه پکیج را تنظیم کنیم، باید میزان فشار گاز ورودی به شیر گاز پکیج را اندازه گیری کرده و آن را تست کنیم.

بر روی بوبین ماژول شیر گاز یک عدد پیچ چهارسو وجود دارد که تنظیم فشار گاز ورودی به پکیج از طریق همین پیچ انجام می شود.

پس ابتدا درب محفظه احتراق پکیج را باز می کنیم تا بتوانیم ارتفاع شعله را ببینیم. سپس با کمک پیچ گوشتی پیچ بر روی بوبین ماژول شیر گاز را می چرخانیم تا باز شود.

پس از آن شیلنگ گیج فشار یا مانومتر را بر روی پیچ چهارسو قرار می دهیم و دسته شیر گاز اصلی را در حالت باز می گذاریم تا گاز در مسیر حرکت کند. میزان فشار گاز ورودی به شیر گاز پکیج ایران رادیاتور باید بین 18 تا 25 میلی بار باشد. اگر فشار گاز ورودی به پکیج کمتر و یا بیشتر از این مقدار باشد، نمی توان شعله پکیج را تنظیم کرد.

تنظیم شعله بلند شیرگاز پکیج:

پس از اینکه از تنظیم بودن فشار گاز ورودی به پکیج مطمئن شدیم، شیلنگ مانومتر را جدا کرده و دسته اصلی گاز را در حالت بسته قرار داده و پیچ شماره یک را که قبلاً باز کرده بودیم، با کمک فازمتر قوی می بندیم.

برای اینکه شعله بلند پکیج را تنظیم کنیم باید پیچ شماره 2 شیر گاز پکیج را با پیچ گوشتی باز کرده و شلنگ گیج فشار را بر روی آن قرار می دهیم. پکیج را در حالت تابستانه و ماکزیموم قرار می دهیم و سپس گاز اصلی پکیج را باز کرده و آب ورودی به پکیج را باز می کنیم.

در این لحظه شعله در محفظه احتراق پکیج تشکیل می شود. میزان فشار ثبت شده بر روی گیج فشار بین 8 الی 11 میلی بار باید باشد، اگر فشار گاز کمتر از این مقدار بود، با کمک آچار شماره 10 و یک پیچ گوشتی دوسو شعله بلند را تنظیم می کنیم.

به این صورت که با پیچ گوشتی دوسو، پیچ چهارسوی روی بوبین ماژول را ثابت نگه می داریم و با آچار شماره 10 مهره برنجی زیر پیچ را در جهت عقربه های ساعت می چرخانیم تا شعله بلند تشکیل شود. هر زمان فشار گاز بر روی گیج بین عدد 8 الی 11 میلی بار قرار گرفت و شعله دو سوم ارتفاع محفظه احتراق را پوشش داد، یعنی شعله بلند یا حداکثر توان تنظیم شده است.

تنظیم شعله کوتاه شیرگاز پکیج:

باز هم با کمک پیچ گوشتی دوسو پیچ تنظیم قرمز رنگ روی ماژوله را به سمت راست می چرخانیم، هر زمان گیج فشار عدد بین 1 الی 3 میلی بار را نشان داد و شعله یک سوم ارتفاع محفظه احتراق پکیج را پوشاند، پس یعنی شعله کوتاه یا حداقل توان تنظیم شده است.

در این مرحله فیش برق بوبین را به آن وصل کرده و ورودی آب مصرفی به پکیج را می بندیم. شیلنگ گیج فشار را جدا کرده و پیچ شماره 2 را دوباره سفت می کنیم تا گاز نشتی نکند.

تنظیم شعله کوتاه و بلند شیر گاز

لازم به ذکر است که برای بهره وری و عملکرد صحیح دستگاه پکیج تنظیم شیرگاز باید دو بار در سال یکی اول تابستان (فصل گرم سال ) و یکبار هم اول زمستان ( فصل سرد سال ) انجام شود.

نتیجه گیری:

شیرگاز یک قطعه حیاتی برای عملکرد پکیج به حساب می اید و جریان گاز ورودی و میزان شعله پکیج را کنترل میکند و عامل اصلی روشن شدن پکیج همین شیر برقی گاز میباشد. در نتیجه سالم و تنظیم بودن آن در پکیج تاثیر بسزایی دارد. همانطور که اشاره کردیم شیر گاز قابل تعمیر نیست و در صورت مشاهده علائم خرابی باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید که البته توصیه میشود اگر در زمینه تعمیر پکیج تخصص ندارید از انجام این کار به شدت پرهیز نمایید و از یک متخصص در این زمینه درخواست کمک کنید.

برای بررسی قیمت شیرگاز پکیج با کیفیت و قیمت مناسب و خرید اینترنتی شیرگاز میتوانید به منوی سایت>> محصولات>> قطعات انواع پکیج>> شیرگاز مراجعه کنید یا اینجا کلیک کنید.

در صورتی که برای تست، تنظیم و یا تعویض شیر گاز پکیج نیاز به راهنمایی های بیشتر دارید، سوالات خود را در بخش نظرات این مطلب قرار دهید تا متخصصین ما در اسرع وقت به آن ها پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *