بای پس پکیج چیست؟

بررسی بای پس بوتان + قیمت بای پس، تشخیص خرابی و تعویض

عنوان: عملکرد بای پس در پکیج شوفاژ دیواری: اطمینان از کارکرد پمپ در زمان کمبود آب

اوقاتی به دلیل وجود رسوب در لوله‌ها یا کاهش فشار آب ساختمان، فشار آب پکیج نیزکاهش می‌یابد که این موضوع باعث فشار زیاد بر پمپ پکیج می‌شود. زمانی که پمپ پکیج بی‌مورد کار کند و فشار آب پکیج پایین باشد، احتمال آسیب به پمپ و خرابی آن افزایش می‌یابد.

بای پس (Bypass)، یک قطعه اساسی است که در شرایط کمبود آب درون پکیج به کار می‌افتد. به این صورت که این قطعه دارای یک شیر یک‌طرفه است و به عنوان یک مسیر مستقیم، آب خروجی پکیج را به پمپ پکیج وصل می‌کند. در صورت کاهش فشار آب، وقتی مسیر رفت آب گرمایشی گرفته باشد یا افت فشار اتفاق بیفتد، آب گرم از مسیر لوله انشعابی موجود در بای پس حرکت می‌کند و وارد پمپ می‌شود. که این اقدام باعث عملکرد منظم و عادی پمپ می‌شود و از فشار زیاد به پمپ جلوگیری می‌کند. در نتیجه بای پس به‌طور موثری از خطر کمبود آب در پمپ جلوگیری می‌کند و این نقصان آب را جبران می‌کند و از وقوع مشکلات جدی برای پمپ جلوگیری می‌شود.

عملکرد بای پس پکیج:

بای پس از دو بخش 1- شیر بای پس و 2- فنر بای پس تشکیل شده است که هرکدام وظایف خود را دارند.

 شیر بای پس: شیر بای پس در یک سیستم گرمایشی مسئول تنظیم جریان فشار آب است. این شیر مانع ورود فشار آب بیش از حد به پکیج می‌شود و همچنین در زمان کمبود فشار آب کنترل میکند تا به پکیج فشاری وارد نشود.  در واقع به پکیج اجازه می‌دهد که با فشار مناسب کار کند.

بنابراین، اهمیت عملکرد صحیح شیر بای پس و حفظ فشار آب در اندازه مناسب، برای عملکرد بهینه سیستم گرمایشی و پیشگیری از مشکلات مربوط به فشار آب بیش از حد یا کمبود فشار آب در سیستم بسیار حیاتی است.

فنر بای پس: این فنر به درستی تنظیم جریان آب و تعادل در فشار آب کمک می‌کند. اگر فنر بای پس فرسوده شود و وظیفه‌اش را به درستی انجام ندهد، ممکن است دمای آب مصرفی به میزان کافی بالا نرود و به‌طور کلی سیستم گرمایشی به‌درستی کار نکند.

بنابراین در صورت مشاهده عدم گرم شدن آب، ارزیابی و بررسی فنر بای پس پکیج بسیار حائز اهمیت است. اگر فنر بای پس فرسوده یا مشکل داشته باشد، تعویض آن می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم کمک کند و از وجود مشکلات بیشتر جلوگیری نماید.

قیمت بای پس پکیج :

بای پس یک قطعه کوچک پلاستیکی و گاها فلزی به همراه یک فنر است که عملکرد ان در کارکرد پکیج بسیار با اهمیت است و معمولا بسته به کیفیت آن قیمتی بین 30 تا 50 هزار تومان دارد.

جهت خرید بای پس پکیج و بررسی دقیق قیمت و مشخصات آن میتوانید اینجا کلیک کنید.

علائم خرابی بای پس پکیج:

بای پس پکیج در در مسیر لوله آب ورودی قرار دارد. برای تست سالم بودن شیر بای پس باید لوله‌های آب ورودی را بررسی کنید تا بتوانید بای پس را پیدا کرده و بررسی‌های لازم را روی این قطعه انجام دهید.

اگر این قطعه قادر به عملکرد صحیح نباشد گرمای مورد نیاز در استفاده از پکیج به درستی تولید نمیشود. از علائم خرابی این قطعه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با وجود اینکه سیستم گرمایش به‌درستی کار می‌کند و محیط خانه گرمای قابل‌ قبولی دارد اما آب گرم مصرفی دمای بالایی ندارد و کیفیت آن مطلوب نیست.
  • بر خلاف مورد اول در زمان باز کردن آب گرم مشکلی ندارید و اب مصرفی دمای مناسبی دارد؛ اما سیستم گرمایشی مرتبط با رادیاتورهای پکیج به‌درستی کار نمی‌کند و نمی‌تواند محیط خانه را به‌خوبی گرم کند.
  • رادیاتورهای شوفاژ گرم می‌شوند؛ اما دمای آب پایین است (در پکیج های دو مبدل)

به یاد داشته باشید زمانی که فنر بای پس دچار مشکل می‌شود و وضعیت گرمایش محیط به هم می‌خورد، مصرف گاز پکیج نیز بالاتر از حالت عادی می‌رود و گاز بیشتری مصرف می‌کند تا بتواند گرمای مطلوب را فراهم کند؛ اما باز هم نتیجه خاصی به دنبال ندارد و عملکرد آن درست نیست.

تعویض بای پس پکیج:

با مشاهده هر یک از علائم بالا باید جهت بررسی و تعویض بای پس اقدام نمایید.

محل نصب بای پس ایران رادیاتور (و سایر پکیج ها) بین مسیر رفت و برگشت مدار گرمایشی و زیر پمپ است.

برای تعویض این قطعه ابتدا باید آب موجود در مدار گرمایشی دستگاه را به طور کامل تخلیه کنید.

سپس چندراهه در پکیج را باز کنید و شیر بای پس را از محل نصب خارج کنید.

شیر بای پس را بررسی کنید در صورت نیتز به تعویض، بای پس جدید را جایگزین نمایید.

*توجه بفرمایید هنگام تعویض، حتما اورینگ شیر جدید را با گریس سیلیکون آغشته کنید تا عملکرد آن بی‌نقص باشد*

پس از تعویض شیر بای پس، باز کردن آب گرم و بررسی بالا رفتن دمای لوله رفت می‌تواند به شما کمک کند تا اطمینان حاصل کنید که مشکل برطرف شده است.

همچنین اگر سوپاپ بای پس (در پکیج های دو مبدل) نیاز به تعمیر داشت، ابتدا باید آن را از روی بلوک باز کنید و بررسی کنید اگر رسوب دارد، آن را داخل اسید بگذارید. پس از جرم زدایی، اورینگ‌های آن را عوض کنید، روغن‌کاری‌ کنید، و نهایتا آن را در جای خود ببندید.

پیش از تعویض شیر بای پس، مطمئن شوید که مدار رادیاتورها رسوب ندارد. اگر مدار گرمایشی پکیج رسوب داشته باشد، شیر بای پس مدت کوتاهی پس از تعویض دوباره معیوب خواهد شد.

بای پس پکیج چیست؟ قیمت بای پس بوتان و سایر پکیج ها

نتیجه گیری:

عملکرد شیر بای پس در پکیج بسیار حائز اهمیت است زیرا در صورت ایراد در این قطعه در زمانی که فشار آب نامناسب است به پمپ پکیج اسیب جدی وارد میشود و یا گرمای تولید شده پکیج به مقدار کافی نمی باشد و گرمای اب مصرفی و یا دمای رادیاتور ها دچار اختلال میشود. در نتیجه با عیب یابی صحیح و تعویض به موقع این قطعه میتوانید از صدمات جدی تر جلوگیری کرده و با هزینه کمتر پکیج خود را تعمیر کنید.

به یاد داشته باشید با نگهداری صحیح از اجزای سیستم و سرویس یابی به موقع و زود هنگام هزینه‌های تعمیری پکیج را کاهش می‌دهد.

برای تهیه قطعات اصل و با کیفیت پکیج شوفاژ دیواری میتوانید به دسته بندی محصولات مراجعه نمایید یا اینجا کلیک کنید.

فروشگاه اینترنتی امداد پکیج، ارسال سریع به سراسر کشور!

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *