الکترود یون پکیج شوفاژ دیواری چیست؟

الکترود یون پکیج یا الکترود تشخیص شعله چیست؟ + تعویض و فیمت

عنوان: نقش الکترود یون در پکیج شوفاژ دیواری: اطمینان از تشکیل شعله مداوم

الکترودها در پکیج شوفاژ دیواری اجزایی هستند که برای تشخیص و انتقال جریان الکتریکی به عنصر گرمایشی استفاده می‌شوند. در اصل، الکترودها دو قطعه فلزی هستند که به طور مستقیم به منبع برق متصل می‌شوند و جریان الکتریکی را از آن منبع به عنصر گرمایشی انتقال می‌دهند شود و در نتیجه ی گرم شدن ان، تشخسص شعله به برد ارسال میشود. در ادامه به بررسی دقیق تر این قطعه میپردازیم. با ما همراه باشید!

 

عملکرد میله یون در پکیج شوفاي دیواری

میله یون (یا همان الکترود تشخیص شعله) همانطور که از نامش پیداست وظیفه ی تشخیص شعله را بر عهده دارد. به این صورت که با گرم شدن نوک میله یون پکیج و تشکیل شعله، جریانی در حد میکرو آمپر به برد ارسال می‌شود و این جریان باعث می‌شود که برد تشکیل شعله را تشخیص دهد و دستور سوختن مداوم شعله در پکیج را صادر میکند.

الکترودها از جنس فلزی انتخاب می‌شوند که دارای خواص هدایت الکتریکی خوبی باشند. علاوه بر این، باید مقاومت مناسبی در برابر جریان الکتریکی داشته باشند تا بتوانند در طولانی‌مدت و به صورت پایدار در سیستم کار کنند.

توجه داشته باشید که در بعضی از پکیج ها الکترود تشخیص شعله و جرقه زن یکی می باشد ولی در بعضی دیگر از هم جدا هستند.

برای تشخیص جرقه زن و میله ی یون (یا همان الکترود تشخیص شعله) می توان به اندازه ی میله ی سر آن ها و یا عملکرد آن ها توجه کرد. جرقه زن میله ی کوتاه تری دارد و الکترود تشخیص شعله (یا میله ی یون) بزرگ تر می باشد.

قیمت الکترود یون پکیج:

قیمت الکترود یون معمولا هزینه زیادی ندارد ولی بسته به کیفیت ان کمی متفاوت است که قیمتی بین 70 تا 110 هزار تومان دارد. که با توجه به مدل پکیج شوفاژ دیواری و کیفیت مدنظر مشتری قابل تهیه و نصب میباشد.

جهت خرید الکترود یون و جرقه زن با قیمت مناسب برای انواع مختلف پکیج ها میتوانید اینجا کلیک کنید.

علائم خرابی الکترود یون پکیج:

اگر میله یون به هر دلیلی عملکرد مناسبی نداشته باشد، پکیج قادر به روشن شدن نخواهد بود. از دیگر نشانه های خرابی میله یون میتوان به دلایل زیر اشاره کرد:

  • عدم گرم شدن آب (در این حالت، شعله به صورت دائمی روشن یا خاموش می‌شود، که می‌تواند به مشکل سرد یا گرم شدن ناگهانی آب منجر شود.)
  •  عملکرد یکسره فن پکیج (در این شرایط، اگرچه فن به صورت پیوسته روشن است، اما پکیج روشن نمی‌شود.)
  • همچنین در صورت خرابی میله یون، جرقه زن به طور مداوم ادامه پیدا می‌کند و شعله همراه با جرقه زن قطع می‌شود.

در صورت مشاهده هر کدام از این علائم ذکر شده باید برای رفع عیب میله یون اقدام کنید. اما پیش از آن بهتر است جرقه زن را هم مورد تست قرار دهید.

نحوه تست خرابی الکترود یون:

برای انجام تست سلامت بر روی میله یون پکیج، ابتدا باید نحوه اتصال این قطعه را بررسی کرد. مهم است که میله یون از قسمت سرامیکی، قسمت اتصال و نوک به بدنه پکیج متصل نباشد. همچنین، یکی از عوامل حیاتی در تست میله یون، فاصله آن از سطح مشعل است که باید در حالت استاندارد میله یون تقریبا در فاصله 10 میلی‌متری از سطح مشعل (یا همان برنر) قرار گیرد. اگر یون جرقه زن و میله یون پکیج هر دو در یک میله قرار دارند، فاصله استاندارد میله تا سطح مشعل پکیج 3 میلی‌متر است.

بنابراین، اگر در زمان بررسی میله یون در مرحله تست متوجه شدید که این فاصله استاندارد نیست، در اولین اقدام برای تعمیر میله یون، باید این فاصله را مجدداً تنظیم کنید. با این اقدام ساده، اکثر مواقع مشکل پکیج حل می‌شود و نیاز به تعویض میله یون خواهد بود. حتماً به یاد داشته باشید که میله یون نباید با بدنه هیچ اتصالی داشته باشد و این اقدام می‌تواند به تعمیر سریع‌تر و موثرتر مشکل کمک کند.

اما اگر پس از اطمینان از فاصله صحیح میله یون با سطح برنر همچنان ایراد پکیج برقرار بود باید خرابی میله یون را بررسی و جهت تعویض ان اقدام نمایید.

تعویض میله یون پکیج:

قبل از هر چیز، میله یون جدید را با اندازه مشابه میله قبلی تهیه کنید.

برای تعویض میله یون، پکیج را خاموش کرده و صبر کنید تا سطح برنر به طور کامل سرد شود.

در قسمت زیرین محفظه احتراق، یک سوراخ کوچک برای میله یون وجود دارد. میله را از آن سوراخ عبور دهید تا نوک میله به نزدیکی سطح برنر برسد.

حالا باید فاصله بین میله و سطح مشعل را تنظیم کنید که حدودا اندازه 10 میلی‌متر است.

میله یون پکیج به یک سیم بلند متصل است که در انتها دارای یک اتصال فیش مانند است. بنابراین، سر فیش میله جدید را به محل قرارگیری آن بر روی برد وصل کنید.

پس از اتصال میله یون جدید، پکیج را روشن کنید و در حالت آب مصرفی قرار دهید. سپس یکی از شیرهای آب گرم ساختمان را باز کنید تا عملکرد میله یون را بررسی کنید. اگر تعویض میله یون به درستی انجام شده باشد، پس از باز کردن شیر آب گرم، جرقه زن فعال شده و با تشخیص شعله توسط میله یون، شعله در پکیج ایجاد خواهد شد.

قیمت الکترود یون ایران رادیاتور + خرید اینترنتی

 

نتیجه گیری:

الکترودها نقش حیاتی در پکیج شوفاژ دیواری دارند و وظیفه انها ایجاد اتصال الکتریکی مهم بین منبع برق و عنصر گرمایشی میباشد. که با این عمل تشکیل شعله را به برد اعلام میکند و به این ترتیب شعله به صورت ثابت و پایدار در پکیج برقرار میشود.

استفاده صحیح و مناسب از الکترودها بسیار مهم است زیرا این اجزا تأثیر مستقیمی بر عملکرد و کارایی سیستم گرمایش دیواری دارند. بنابراین، در صورت نیاز به تعویض یا تعمیر الکترودها، بهتر است با دستورالعمل‌های تولید کننده یا با کمک فنی‌های مجاز مشورت کنید. و در صورت تشخیص خرابی جهت تعویض الکترود یون اقدام نمایید تا پکیج قادر باشد به درستی روشن شود و کار کند.

جهت خرید سریع و اسان الکترود یون مناسب انواع پکیج ها میتوانید اینجا کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *